Magyarország innovációs bölcsővé válhat

A Hungarian Startup University Program (HSUP) részben azért jött létre, hogy serkentse a fiatalok vállalkozói kedvét. A kezdeményezés iránt már külföldön is egyre többen érdeklődnek – mondta el Kölkedi Krisztián, az Express Innovation Agency stratégiai vezérigazgató-helyettese.

Milyen igény hívta életre a Hungarian Startup University Programot?

A program ötlete először 2018-ban született meg. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elhatározta, hogy segítő jobbot nyújt a hazai startup életnek. Ezért életre hívtunk egy szakértői testületet, amelyben ott ültek a piaci angyalbefektetők, a tőkealapok, az inkubátorok és a startupok képviselői is. Az indulásnál fontos volt, hogy ne a döntéshozói szint határozza meg, hogy hol kell segíteni a szektornak, hanem a szektor mondja meg, hogy mire van szüksége.
A megbeszéléseken kiderült, hogy komoly problémát jelent, hogy a fiatalok nem szívesen vállalkoznak, nem érdekli őket az innováció és úgy összességében nem sokat tudnak a startup életről.
Ekkor döntöttünk úgy, hogy létrehozunk egy olyan komplex programot, amely kezeli a fennálló hiányosságokat. Megismerteti a hallgatókkal a megoldásközpontú gondolkodást, illetve a vállalkozói mindset-et úgy, hogy közben ablakot nyit a startup életre.
Mivel hasonló kezdeményezések alig akadtak az országban, és azok is csak elszórtan, hullámzó minőségben, egymással rivalizálva működtek, fontos volt, hogy egységes keretekkel az egész országot lefedjük, összefogva a különböző szereplőket a hazai innovációs térben.

Hány egyetemmel vannak kapcsolatban?

Jelenleg 27 magyarországi egyetemen vagyunk jelen, illetve egy nemzetközi, magyar fiatalok érdekképviseletével foglalkozó szervezetnek, a Magyar Ifjúsági Konferenciának hála, külhoni hallgatóknak is elérhető a programunk.

A HSUP-nál az oktatás két félévre van bontva. Ezek hogyan épülnek fel?

Az első félévben az alapismeretek elsajátításán van a hangsúly. A hallgatók megismerhetik a vállalkozói világ működését, illetve megtanulnak projekttervet írni egy ötletre. Ha sikeresen levizsgáznak, az első félévért kreditet kapnak. A második félévben a kredit mellett havi 150 ezer forint ösztöndíj is ütheti a markukat. Itt már a projektötletek köré szerveződött csapatok együtt dolgoznak tovább. Innentől a közös innovációjuk támogatása, fejlesztése és mentorálása van előtérben. A második félév végén hallgatók tanulmányaik sikeres lezárásához az Introduction Day-en az innováció világának szereplői, és az érdeklődők előtt mutatják be féléves munkájukat, sikereiket és kudarcaikat. Ezt követően a leginkább befektetésre érett csapatok részt vehetnek a Demo Day-en, ahol már rangos befektetők és inkubátorok előtt mutathatják be projektjeiket, a legjobbak pedig akár befektetést is kaphatnak.

Mi a feltétele annak, hogy valaki bejusson a második félévbe?

Az első félév végén az egyetemek elbírálják a beadott projektötleteket. Ahhoz, hogy egy hallgató a második félévbe is belevághasson a projektjébe, tovább kell jutnia, vagy csatlakoznia kell egy olyan csapathoz, amely sikeresen vette az első megmérettetést.

Az oktatási programot személyre szabják. Ez mit jelent a gyakorlatban?

A kurzus egy személyre szabott teszt kitöltésével kezdődik. A szoftver ez alapján tesz javaslatot, hogy a jelentkező milyen pozícióban állná meg leginkább a helyét: menedzserként, technológiai emberként, vezetőként vagy kreatívként. Ha a teszt kitöltője nem elégedett a döntéssel, akkor ezt felül is bírálhatja. A kiválasztott pozíció alapján pedig mindenki személyre szabottan sajátíthatja el a kurzuson megszerezhető ismereteket, méghozzá úgy, hogy a hallgatók hozzájuk illő plusztananyagokat is kapnak.

A programhoz több cég is csatlakozott. Mi az ő feladatuk?

Partnereink között olyan nagyvállalatokat tudhatunk, mint a Microsoft, az Antenna Hungária, a Bosch, a Mol vagy az MVM. Változó, hogy ki milyen segítséget ad. Csak néhány példát említve: vannak inkubátorok, amelyek szakmai tanácsadást nyújtanak, mások pénzügyi támogatást adnak a prototípusok kifejlesztéséhez, de olyan szervezetek is akadnak, amelyek a projektötletek piaci bevezetésében segédkeznek.

Milyen a program fogadtatása?

A HSUP több nemzetközi díjat is elnyert. Legutóbb tavaly év végén az Európai Fiatal Vállalkozói Szövetség ismerte el a kezdeményezésünket. Decemberben nekünk ítélték Európa Leginnovatívabb Üzletfejlesztési Projektjének címét. Azóta kilenc állam jelentkezett be, hogy átvenné a programunkat, így a HSUP helyi változatai minden bizonnyal több országban is elindulnak. Nem csak a szomszédainkból keresnek minket: a tengerentúlról és a Közel-Keletről is kaptunk érdeklődést. Így van rá esély, hogy idővel nem csupán országos, hanem nemzetközi versenyeket is tudunk szervezni.
Tavaly volt egy visszamérésünk, amely azt mutatta, hogy a résztvevőknek, az egyetemeknek és a partnereknek több mint a 90 százaléka elégedett volt a HSUP-al. Vannak egyetemek, amelyek külön workshop-okat és programokat szerveznek a HSUP köré. Több felsőoktatási intézmény saját HSUP imázsfilmet is készített. A diákok közt pedig akadt, aki megírta nekünk, hogy az egyetemi tanulmányai során a legjobb dolog, ami történt vele, hogy részt vett a kurzusunkon. Azt pedig külön kiemelte, nem is gondolta volna, hogy egy állami program lehet ilyen jó. De a legnagyobb elismerést talán még is az jelenti, amikor látjuk, hogy a nálunk végzett hallgatók, kilépve a nagyvilágba kamatoztatják a nálunk tanultakat. Volt egy csapat, amelynek a tagjai másfél éve még azt sem tudták, hogy mi fán terem az innováció és a startup világ, nálunk viszont összeraktak egy remek projektötletet. Segítettünk, hogy eljussanak egy inkubátorprogramba, így már működő startupként juthattak ki Amerikába. Mondhatni szinte a semmiből eljutottak oda, hogy most a saját cégük vezetőjeként Las Vegasban és Los Angelesben tárgyalnak a befektetőkkel arról, hogy a magyar piacra amerikai tőkét hozzanak. Ez szinte mindennél több elismerést jelent.

Mik a tapasztalataik: a vállalkozói kedv mekkora a fiatalok körében?

Három éve, vagyis még azelőtt, hogy a program elindult volna, készítettünk egy felmérést. A fiatalok vállalkozói hajlandósága 32 százalék körül mozgott. Most, hogy már két éve fut a HSUP, ez az arány a duplájára nőtt. A programunknak pedig pont ez volt az egyik legfőbb célja: fel akartuk tüzelni a fiatalok vállalkozói kedvét.

Vannak jövőbeli tervek a program kapcsán?

Fontos leszögezni, hogy a HSUP csak egy lépcsőfok a sok közül: több programmal is segítjük az ígéretes ötleteket. A portfóliónk nyolc lépcsőből áll. Gyakorlatilag addig el tudjuk kísérni a startupokat, amíg a piacra ki nem vezetik az ötletüket és sikeres céggé nem válnak. Úgy gondolom, hogy ha ez a rendszer tovább működik, akkor Magyarország egy innovációs bölcsővé válhat, ahol a startupok könnyen szárba tudnak szökkenni és megjelenhetnek az új Rubikok és Irinyik, akik az ötleteikkel komoly nemzetközi sikereket tudnak elérni. Ha továbbmegyünk a megkezdett úton, akkor jelentős léptékben növelhetjük annak esélyét, hogy Magyarország 3-5 éven belül az európai innovációs közösség egyik meghatározó szereplőjévé váljon.

xxx

Kölkedi Krisztián névjegy – UNI in&out

– 33 éves, nőtlen
– A középiskola elvégzése után a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karán szerzett diplomát.
– Karrierjét saját startupok után, üzletfejlesztési tanácsadóként, szervezetfejlesztő trénerként kezdte, majd több helyen töltött be üzletfejlesztésért felelős vezetői szerepkört. Ezután a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalnál folytatta – kezdetben startupokért felelős elnöki megbízottként –, majd KFI Szolgáltatási Főosztály vezetőjeként.
– 2021-ben került az újonnan éltre hívott Express Innovation Agency Zrt. stratégiai vezérigazgató-helyettesi pozíciójába, ahol jelenleg is a hazai startup és I2B világ támogatásán dolgozik, a tehetséggondozástól a nemzetközi piac kapujáig.